Investavimas į prabangos prekes

Šaltinis: INVESTUOK / 2022 BIRŽELIS
Straipsnį paruošė: Jekaterina Govina

Sveikas protas lyg ir kuždėtų, kad pandemija ir panašios negandos pirmiausia smogs prabangos prekių segmentui, nes baimė dėl ateities pirmiausia pasireiškia mažėjančiu išlaidavimu. Bet nutiko priešingai – prekyba prabangos prekėmis klesti. Analizuojame priežastis ir pasekmes.

Pandemija ir jos neigiamoms pasekmėms įveikti įdarbintos pinigų spausdinimo mašinos neišvengiamai atsiliepė ir prekių bei paslaugų kainoms. Lietuvoje stebime seniai regėtą infliaciją, o pasaulis kovoja su žaliavų kainų šuoliais ir tiekimo grandinių sutrikimais, prie kurių prisidėjo ir Rusijos pradėtas karas Ukrainoje. Laisvų pinigų kišenėje nestokojantys investuotojai ieško būdų, kaip išsaugoti ir padidinti pinigų vertę. Finansų rinkos, 2021 m. dar pamaloninusios investuotojus riebiomis grąžomis, šiemet prieaugio užfiksuoti nespėjusiems parodė, kad stebuklų nebūna. Tad, kol akcijų rinkos demonstruoja pasiutpolkę, pasižvalgykime po egzotiką.

PANDEMIJA IR JOS POVEIKIS PRABANGOS PREKIŲ PAKLAUSAI

Sveika logika kuždėjo, kad pandemija smarkiai smogs pirmiausia prabangių prekių gamintojams ir pardavėjams – žmonės laiką leido namie, baimė dėl ateities privertė atsisakyti nereikalingų išlaidų. O ir demonstruotis galimybės nebuvo – per „Zoom“ tik veidas ir matosi (beje, savo atvaizdą kasdien ekranuose matantys per pandemiją smarkiai išaugino plastinių nosies ir paakių korekcijų bei raukšlių lyginimo operacijų paklausą). Pasikeitusios gyvenimo aplinkybės taip pat paskatino kalbas apie sveikesnį ir tvaresnį, klimatą tausojantį gyvenimą. Smarkiai šoktelėjo patogių treningų ir sporto inventoriaus pardavimai, o aprangos socialinių normų ribos smarkiai išsiplėtė. Kostiumai ir kaklaraiščiai, atrodė, niekada negrįš į mūsų gyvenimą. Tad „Hermes“, „Hublot“, „Louis Vuitton“ ir kituose mados namuose nuotaikos turėjo būti labai slogios – jų egzistencijai iškilo pavojus. Tačiau ankstesnio gyvenimo apokalipsių pranašautojų prognozės neišsipildė: išvarginti ilgo užsidarymo ir monotoniško gyvenimo žmonės atsiradus progai grįžo į įprastinio gyvenimo režimą. Tam padėjo ir valstybių dosniai dalinami pinigai ekonominiam aktyvumui palaikyti – piniginėse prisikaupė laisvų pinigų, ir jie dėl grėsmingos infliacijos pradėti noriai leisti. Prabangių drabužių ir aksesuarų prekių ženklų namus valdanti prancūzų grupė „Kering Group“ (jos krepšelyje yra „Gucci“, „Saint Laurent“, „Balenciaga“ ir kiti garsūs prekių ženklai) 2021-uosius užbaigė su didesniais pardavimais nei ikipandeminiu laikotarpiu: apie 20 % smukę pardavimai 2020 m. kitais metais jau augo daugiau nei +30 %. Tokiais pat rezultatais džiaugėsi ir aukciono namai „Sotheby’s“ ir „Christie’s“.

KAS PRISKIRIAMA PRABANGOS PREKIŲ KATEGORIJAI?

Įprastai į daiktus žiūrime kaip į kažką ilgainiui susidėvintį ir vertę prarandantį. Naujas automobilis, tik išvažiavęs iš salono, jau praranda nemažą vertės dalį (tiesa, popandeminis laikotarpis ir čia viską apvertė aukštyn kojom); kėdę, ant kurios patogiai sėdėjome daugybę metų, džiaugiamės galėdami parduoti už simbolinę kainą; panešiotus drabužius ir aksesuarus dažniausiai aukojame labdarai ar tiesiog išmetame. Todėl brangus naudojamas daiktas, kuris turi potencialo auginti savo vertę (t. y. gali turėti potencialų pirkėją (-us), pasirengusį (-ius) mokėti už tą daiktą daugiau, nei jūs sumokėjote), gali būti priskirtas investavimui skirtai prabangos (angl. luxury) kategorijai. Tokių prabangos prekių kaip vynas ir viskis, tiesa, prieš parduodami paragauti negalėsite, tačiau šie alkoholiniai gėrimai atrado vietą tarp retenybių, kuriomis prekiaujama žinomiausių aukciono namų organizuojamuose aukcionuose. Investuoti tinkamų prabangių prekių kategorijai įprastai priskiriamos šios prekės: meno kūriniai, laikrodžiai, klasikiniai automobiliai, brangakmeniai ir iš jų padaryti papuošalai, vynas bei viskis. „Sotheby’s“ aukciono namų interneto puslapyje aukciono būdu taip pat galima įsigyti antikvarinių baldų, kilimų ir dizainerių rankinių.

KOKIOS INVESTICIJOS Į PRABANGĄ LABIAUSIAI ATSIPIRKO?

Britų kompanija „Knight Frank“ kasmet skelbiamoje investavimo į prabangą apžvalgoje atskleidžia, kad jų sudaromame investicijų į prabangą indekse 2021 m. buvo ypač sėkmingi investuotojams į prabangius laikrodžius ir retą vyną (šios turto klasės šoktelėjo 16 %). Reto vyno segmente ypač pasižymėjo „Burgundy“ (+25 %) ir „Bordeaux“ (10 %) vynai. Gerą investicijų į vyną grąžą užtikrino skirtingi veiksniai: lūkesčiai dėl infliacijos, klimato išdaigos, sutrikimai tiekimo grandinėse. Kitos neblogą grąžą generavusios kategorijos: menas (+13 %), retas viskis (+9 %) ir monetos (+9 %).

NFT IR BLOKŲ GRANDINĖS TECHNOLOGIJA PRABANGOS SEGMENTE

Įdomu tai, kad šiemet „Knight Frank“ ataskaitoje nemažai minimi nepakeičiamieji žetonai, arba NFT, ir kolekcionierių gretas papildę naujosios kartos milijonieriai. „Knight Frank“ skaičiuoja, kad vien pagrindiniai pasaulio aukcionų namai pardavė „kriptomeno“ už daugiau nei ketvirtį milijardo JAV dolerių, o per įvairias kitas platformas buvo parduota meno NFT už 25 mlrd. JAV dolerių. Prieš keletą mėnesių rašėme apie 69 mln. JAV dolerių pritraukusį skaitmeninį paveikslą „he First 5000 Days“ by Beeple, o neseniai kriptomilijonierius Justinas Sunas (kuris, beje, bandė įsigyti ir Beeple paveikslą), atskleidė, kad atseikėjo dar riebesnę sumą – 78 mln. JAV dolerių – už Alberto Giacometti skulptūrą „Nosis“ (Le Nez). „Knight Frank“ prognozuoja, kad NFT populiarumas meno rinkoje ir toliau augs, sudarydamas konkurenciją tiesioginiam meno pardavimui. Ką tai praktiškai reiškia? Tai, kad, tikėtina, vis daugiau tikro meno bus „tokenizuojama“, sudarant galimybę investuotojams įsigyti teises į meno kūrinį, kuris galės būti ir toliau saugomas ir eksponuojamas galerijose ir muziejuose. Kriptopinigai ir kitos blokų grandinės programos paskatino investicijas ne tik į skaitmeninį ir tradicinį meną, bet ir į kitus prabangos prekių segmentus, tokius kaip viskis ir vynas, pvz., „Blockbar.com“ platformoje jau galima įsigyti tokių gamintojų kaip „Glenfiddich“, „Hennessy“, „Johnnie Walker“ ir pan. nepakeičiamųjų žetonų (NFT). Platformoje galima pasirinkti konkretų retą gėrimą, pirminėje ar antrinėje rinkoje už eterį nusipirkti to butelio NFT ir paskui apsispręsti, ką su juo daryti – parduoti NFT antrinėje rinkoje arba paprašyti platformos išpirkti NFT ir išsiųsti jums priklausantį butelį. Butelių kainos svyruoja nuo 300 iki 1 mln. (!) JAV dolerių. Prabangos segmente vietos atrado ne tik kripto, bet pati blokų grandinės technologija – ji vis plačiau naudojama deimantų autentiškumui užfiksuoti ir vėliau patvirtinti (įrašas blokų grandinėje negali būti suklastotas).


INVESTICIJOS Į MADĄ: „CHANEL“ IR „HERMES“ RANKINIŲ KAINŲ EVOLIUCIJA IR VERTĖ

1973 m. „Ferrari“ modelį už 625 tūkst. eurų vargu ar kada gyvenime leisiu sau nusipirkti (tikiuosi, tarp šio žurnalo skaitytojų yra ir tokių), o vyną mėgstu labiau gerti nei kolekcionuoti, tad keliauju į artimesnę širdžiai ir priimtinesnę piniginei mados skiltį. Kaip didelė rankinių mėgėja, jau kurį laiką stebiu prabangių rankinių paklausos ir kainų augimą. Tarp kolekcionuoti ir investuoti tinkamiausių šiuo metu yra „Hermes“, „Chanel“, taip pat kai kurie „Louis Vuitton“ modeliai. „Hermes“ ir „Chanel“ paklausą skatina jų prieinamumo ribojimas – „Hermes“ ikoninę „Birkin“ ar „Kelly“ rankinę įsigyti galima tik prieš tai išleidus „Hermes“ parduotuvėje nemenką pinigų sumelę kitiems daiktams (tiesa, ir tai negarantuoja, kad gausite galimybę nusipirkti trokštamą rankinę). Kad ir tai nepasirodytų maža, net pagaliau gavus šansą prisiliesti prie ilgai lauktos rankinės pasinaudoti proga ir pagriebti dar kelis modelius neišeis – mados namai riboja ir įsigijimų kiekį, leisdami per metus nusipirkti ne daugiau kaip 2 modelius. Praeitų metų pabaigoje panašios pardavimų strategijos ėmėsi ir „Chanel“. Nors ilgai laukti ir papildomų pirkinių pirkti ir nereikalaujama, vienas pirkėjas negali nusipirkti daugiau nei vieną kiekvieno modelio rankinę. Taip siekiama išlaikyti prekių ženklo ypatingumo įvaizdį ir, tikėtina, ateityje dar labiau kelti kainas. Pasižvalgius po to paties modelio antrinę rinką, akivaizdu, kad investicija atsiperka su kaupu. Pvz., 2009 m. leidimo nedaug naudoto modelio (kuris buvo pardavinėjamas po 2700 JAV dolerių) kaina antrinėje rinkoje siekia ir 10 000 dolerių. „Hermes“ rankinių kainų pokyčiai pirminėje ir antrinėje rinkoje dar įspūdingesni: salone klasikinį „Birkin“ ar „Kelly“ modelį galima (jei tik tokia galimybė jums bus suteikta) šiuo metu nusipirkti už 11–13 tūkst. JAV dolerių, o antrinėje rinkoje kainos gali siekti iki 30 tūkst., o retesnių modelių net iki 200 tūkst.

VERTEI IŠLAIKYTI BŪTINOS SĄLYGOS IR LIKVIDUMO PAIEŠKOS

Idėja nusipirkti prabangų daiktą, kurį galima būtų panaudoti ir vėliau parduoti brangiau, yra labai viliojanti. Tačiau vertės augimo būtina sąlyga yra ta, kad šio daikto išvaizda turi išlikti (beveik) kaip naujo. Tad „Hermes“ rankinuką, įsigytą su mintimi ateityje parduoti brangiau, teks ypač puoselėti. Kadangi prabangos segmente apstu klastočių, tektų pasirūpinti ir visų čekių bei autentiškumo įrodymų išsaugojimu, o kartais taip pat atlyginti ir autentiškumo patvirtinimo ekspertizės išlaidas. Kitas momentas – egzotika gali būti patraukli investavimo priemonė tik jei galiausiai atsiras jos pirkėjas. Likvidumas nėra stiprioji šios turto klasės pusė – biržoje įsigytas akcijas ar kitas finansines priemones gan lengva bus parduoti antrinėje rinkoje, o tiek pat ar net labiau vertinančio prabangos prekes pirkėjo gali tekti ilgai laukti ir ieškoti. Tiesa, rinkoje veikia įvairūs tarpininkai, kurie mielai imtųsi parduoti jums priklausančią retenybę, tačiau už savo paslaugas jie paprašys dosnaus atlyginimo, kuris paprastai svyruoja nuo 15 % iki 40 %.

PRABANGOS MADOS NAMŲ AKCIJOS

Nenorite investuoti tiesiogiai į rankinukus ir paskui rūpintis jų pardavimu, bet kainų šuoliai atrodo patraukli turto klasė investuoti? Tada galima pasižvalgyti prabangos mados namų akcijų. „Chanel“ akcijų nusipirkti, deja, nepavyks – mados namai yra privačiai valdoma kompanija, laikoma pačios Coco Chanel verslo partnerio anūkų rankose. „Hermes“ akcijomis biržoje prekiaujama – per 5 metus jų kaina užaugo 140 %. Didžiausia prabangos prekių grupė – „LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton“ – per penkerius metus pademonstravo panašų vertės prieaugį ir kasmet investuotojams atseikėja dividendų (paskutinė dividendų norma 2022 m. siekė 1,82 %). Kitos viešai akcijas siūlančių mados namų grupės: minėta „Kering“ grupė, „Burberry“, „Capri Holdings“ (kuriems priklauso „Jimmy Choo“) ir kt. Fondus ir ETF labiau mėgstantiems galimybių netiesiogiai prisiliesti prie prabangos prekių įmonių akcijų taip pat yra, pavyzdžiui, „Amundi S&P Global Luxury ETF“ seka „S&P Global Luxury Index“. Šiame fonde yra tokių įmonių akcijų kaip „Tesla“, LVMH, „Estee Lauder“, „Hermes International“, „Kering“, „Nike“ ir kt. Per dešimt metų fondas patrigubino vertę, tačiau kartu yra priskiriamas prie aukštos rizikos investicijų klasės.

PRABANGOS PREKIŲ ATEITIES PERSPEKTYVOS

Klasika ir prabanga yra laikui nepavaldžios kategorijos – žmonės siekia išskirtinumo ir priklausymo „aukštesnei klasei“. Todėl prabangos segmento pirkėjų bus visada, o gerėjantis gyvenimas, tikėtina, ilgainiui išplės ir jo bazę. Tad tai gali būti visai įdomi kategorija investicijų krepšelio diversifikavimo siekiančiam investuotojui. Tiesa, orientuotis vien į 2021 m. grąžas nevertėtų – pinigų perteklius kiek iškraipė tikrąjį vaizdą, o ilgainiui, atsiradus daugiau balanso pasaulio ekonomikose, prabangos segmento grąžos taip pat turėtų grįžti į normalias vėžes. Pabaigoje reikėtų nepamiršti ir investicijų rizikos – ji galioja ir investavimui į prabangos prekių segmentą.

 

Straipsnį skaitykite: INVESTUOK, 2022 Birželis

Dalintis:

Ornela Ramašauskaitė

Meno rinkos ekspertė, agentūros „artXchange Global“ vadovė

Ornela turi daugiau nei 15 metų praktinę patirtį dirbant lokalioje ir tarptautinėje meno
rinkose, išmano tiek klasikinį, tiek šiuolaikinį meną. Taip pat ji yra dėstytoja bei tyrėja,
disertacijos tema „Modelling Contemporary Art Investment Strategies in the Context of
Geopolitical Conflicts“. „Wealth and Finance International Fund Awards 2023” suteikė
ekspertei “Leading Female Figure in Art Wealth Management 2023” titulą.
Ornela siekia demistifikuoti investavimą į meną bei edukuoti visuomenę, kad menas yra ir
prieinama, ir įdomi investicija.